Τρίτη 30 Απριλίου 2019

Το Τμήμα Περιβάλλοντος του Δήμου Σερρών για τον αγωγό ΤΑΡ



       ΕΛΛΗΝΙΚΗ ∆ΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
       ΝΟΜΟΣ
 ΣΕΡΡΩΝ



∆ΗΜΟΣ ΣΕΡΡΩΝ
∆/ΝΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ



Ταχ. ∆/νση: Κ. Καραµανλή 1 Ταχ. Κώδικας: 621 21 Πληροφορίες: Α. Σαραντέας Τηλ: 2321 3 50136
Fax: 2321 3 50121


Σέρρες 21/10/2013





ΘΕΜΑ: Απόψεις του Τµήµατος Περιβάλλοντος σχετικά µε τη διέλευση του αγωγού ΤΑΡ από την εδαφική επικράτεια του ∆ήµου Σερρών

Σύντοµη περιγραφή του έργου

O ∆ιαδρατικός Αγωγός «ΤΑΡ» είναι ο αγωγός µεταφοράς 20Βm3/year (δισεκατοµµύρια κυβικά µέτρα ανά έτος) φυσικού αερίου από το Αζερµπαϊτζάν στην Ιταλία και από κει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η διεύλευσή του από τη χώρα µας ξεκινά από τους Κήπους του Ν. Έβρου µεταφέροντας transit το ΦΑ χωρίς κατ΄αρχήν να προβλέπεται η διάθεσή του τοπικά.
Η διάµετρος του αγωγού θα είναι 1,2 µέτρα και θα τοποθετηθεί υπόγεια σε βάθος κατ΄ ελάχιστο ενός µέτρου.
Κατ’ αρχή θα λειτουργήσει (έτος 2019) µε παροχή 10Βm3/y και µετέπειτα προβλέπεται η λειτουργία σε πλήρες φορτίο, µε παροχή 20Βm3/y.
Για να µεταφερθεί το αέριο θα εγκατασταθούν δύο συµπιεστές, ο πρώτος στους Κήπους Εύρου ο οποίος θα λειτουργήσει πρώτος, για την προώθηση των 10 Bm3/y και ο δεύτερος κοντά στον οικισµό του Κρίνου στα 7 χιλιόµετρα από το κέντρο της πόλης, στην πλήρη λειτουργία των 20 Βm3/y.
Προβλέπονται εγκαταστάσεις βαλβιδοστασίων ανά 30 χιλιόµετρα. Ο χώρος που θα καταλαµβάνουν είναι περίπου 700 τ.µ έκαστο και στα όρια του
∆ήµου Σερρών προβλέπεται ένα βαλβιδοστάσιο εντός των εγκαταστάσεων του συµπιεστή.
Προβλέπεται µία αποθήκη υλικών (σωλήνες κ.λ.π) έκτασης 100 στρεµµάτων, κοντά στο Μητρούση χωρίς να έχει καθοριστεί η συγκεκριµένη έκταση.


Κατά την εγκατάσταση του αγωγού προβλέπεται µία ζώνη εργασίας πλάτους 38 µέτρων, στο πεδινό τµήµα του.
Κατά την λειτουργία προβλέπεται µία ζώνη πλάτους 4 µέτρων εκατέρωθεν του αγωγού όπου θα απαγορεύεται η οποιαδήποτε µόνιµη εγκατάσταση κτηρίων και  οι βαθύρριζες - δενδρώδεις καλλιέργειες, µία ζώνη ασφαλείας 20 µέτρα εκατέρωθεν του αγωγού όπου θα απαγορεύεται η κατασκευή κτηρίων και µία ευρύτερη ζώνη ασφαλείας από τα 20 έως τα 200 µέτρων εκατέρωθεν  του   αγωγού   όπου  θα   επιτρέπεται  η   εγκατάσταση  µόνο µεµονωµένων κτιρίων.

Προβλήµατα
1.   Το βάθος του αγωγού σε µερικές περιοχές είναι µικρό.

α. Μας επισηµάνθηκε ότι ιδιαίτερα στις περιοχές ρυζοκαλλιέργειας, κατά την καλλιέργεια και συγκοµιδή εισέρχονται βαρέα µηχανήµατα
µε στενούς µεταλλικούς τροχούς τα οποία βυθίζονται στο έδαφος περίπου µισό µέτρο, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι σε φρεσκοσκαµµένα εδάφη η βύθιση των µηχανηµάτων θα είναι πολύ µεγαλύτερη και θα υπάρχει κίνδυνος καταστροφής του αγωγού και πρόκλησης ατυχηµάτων.
β. Σε πολλές περιοχές οι γεωργοί “ισιώνουν’’ τα χωράφια µε συνέπεια να αφαιρούν χώµα από ένα σηµείο και να το προσθέτουν σε άλλο. Το ερώτηµα είναι εάν µε την αφαίρεση εδάφους και την κυκλοφορία βαρέων οχηµάτων (τρακτέρ, φορτηγά, θεριζοαλωνιστικές), θα είναι ασφαλής ο αγωγός.
γ. Κατά την εκσκαφή του ορύγµατος για την εγκατάσταση του αγωγού, το έφορο χώµα θα αποµακρύνεται.
Η εταιρία υποστηρίζει ότι θα αποθηκεύει ξέχωρα το έφορο χώµα και θα το επανατοποθετεί. Μαρτυρίες όµως γεωργών, από την διέλευση του αγωγού της ∆ΕΣΦΑ ανέφεραν ότι για να ξαναγίνει έφορο το έδαφος στον χώρο διέλευσης , χρειάστηκαν τουλάχιστον 10 χρόνια. δ. Το βάθος του ενός µέτρου θα είναι µόνιµο εµπόδιο για σχεδιασµό ελλοντικών δικτύων ύδρευσης και άρδευσης, των οποίων το βάθος τοποθέτησης είναι όµοιο µε εκείνο του αγωγού, εφόσον θα πρέπει, στο  σηµείο  συνάντησης  µε τον αγωγό, να τοποθετηθούν σε βάθος µεγαλύτερο των 2,5 µέτρων και δεν αναφέρονται τεχνικές προδιαγραφές για την εκτέλεση των παραπάνω εργασιών (µήπως θα αποκλείονται ;).
Βέβαια η επιφανειακή κατασκευή αρδευτικών δικτύων (αρδευτικές διώρυγες κ.λ.π) θα είναι προβληµατική στα σηµεία διασταύρωσης µε τον αγωγό.
2.    Σε µερικά σηµεία, στην διασταύρωση του αγωγού µε τον περιφερειακό της Εγνατίας οδού, έξω από τον Προβατά, απαξιώνονται τα αγροτεµάχια κοντά στην διασταύρωση, διότι θα µπορούσαν, λόγω προνοµιακής θέσης, να χρησιµοποιηθούν για την εγκατάσταση επιχειρήσεων εστίασης, ανεφοδιασµού κ.λ.π.
3.   Η λειτουργία του συµπιεστή κοντά στον Κρίνο είναι µία µόνιµη πηγή ατµοσφαιρικής ρύπανσης και θορύβου. 
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι η εγκατάσταση θα καταλαµβάνει 360 στρέµµατα εύφορης γης και θα περιλαµβάνει την λειτουργία 4 συµπιεστών και ενός εφεδρικού, µε συνολική εγκατεστηµένη ισχύ εν λειτουργία 100 MW.
Οι συµπιεστές θα καταναλώνουν φυσικό αέριο.
Αν και οι προβλεπόµενες εκποµπές CO2, CO και NOx παρουσιάζονται εντός των θεσµοθετηµένων ορίων, δεν παύει να είναι µία µόνιµη πηγή ρύπανσης.
Οι εκποµπές CO2 θα ανέρχονται περίπου σε 530.000 τόνους /έτος κάτι που ισοδυναµεί µε τις εκποµπές από την κυκλοφορία περίπου 1.060.000 αυτοκινήτων στην γύρω περιοχή για ένα έτος.
Τα οξείδια του αζώτου ΝΟx, βάση του µοντέλου διασποράς, παρουσιάζονται µεν µέσα στα όρια, αλλά δεν παύει να είναι ένα ρυπαντικό φορτίο (υπολογίστηκε εκποµπή 400 τόνων ΝΟx ετησίως) που θα επιβαρύνει την ατµόσφαιρα ιδιαίτερα στο Κωνσταντινάτο και Σκούταρι.
Η πόλη των Σερρών φαίνεται να επηρεάζεται από δύο τύπους καιρού αλλά έχουµε επιφυλάξεις για µερικές πτυχές της προσοµοίωσης αυτής και ζητήθηκαν εξηγήσεις από την εταιρεία, οι οποίες αναµένονται.
Η µελέτη θορύβου δεν αναφέρει τον παραγόµενο θόρυβο από την εξαέρωση του αγωγού ούτε και την συχνότητα µε την οποία θα γίνεται αυτή η εργασία.
Σε ερώτηση της υπηρεσίας µας, γιατί η µονάδα συµπίεσης δεν µπορεί να µετατοπισθεί σε περιοχές λιγότερο πυκνοκατοικηµένες, στα ορεινά, µετά το Στρυµωνικό όπως προτείνει και το ΓΕΩΤΕΕ, η εταιρεία επικαλέσθηκε τεχνικούς λόγους, άποψη την οποία δεν συµµεριζόµαστε.
4.  Τέλος επισηµαίνουµε ότι ο αγωγός διασχίζει µία από τις πιο εύφορες πεδιάδες της χώρας και ως εκ τούτου και αυτό το στοιχείο πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη.
Η Υπηρεσία µας δεν είναι αντίθετη µε την εκτέλεση του έργου, αλλά προτείνουµε να εξετασθούν, τα εναλλακτικά σενάρια της όδευσης που προτάθηκαν από ΤΕΕ και ΓΕΩΤΕΕ, ώστε στο τέλος να υπάρξει ένα αποτέλεσµα κοινής αποδοχής.

Για τη σύνταξη

Αριστείδης Σαραντέας
Γεωλόγος µε βαθµό Ββ’

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου